کد مطلب:68783 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:246

شکوفائی علمی غدیر











از اوائل قرن یازدهم هجری تا امروز با ایجاد میدان باز علمی، محققین و اندیشمندان اسلام تألیفات بسیار مهمی درباره ی غدیر تألیف كرده و به خوبی از زحمات هزار ساله نتیجه گیری نموده اند. در این دوران تمام جوانب غدیر مورد جمع و بررسی و تحقیق قرار گرفت. ارتباط غدیر با قرآن، بحثهای مفصل در اسناد غدیر، بررسیهای عمیق در متن حدیث غدیر، جمع آوری و تدوین اشعار مربوط به غدیر و جوانب دیگر آن مورد توجه خاص واقع شد و در هر مورد كتابهایی تدوین گردید.

تحقیقات بزرگانی همچون قاضی شوشتری، علامه مجلسی، شیخ حر عاملی، سید هاشم بحرانی، میرحامدحسین هندی، علامه امینی و بسیاری دیگر از علما، بهترین شاهد این مدعا است.

علامه ی مجلسی نیمی از یك جلد از «بحارالانوار» را به مسئله ی غدیر اختصاص داده است. سید هاشم بحرانی كتابی مستقل بنام «كشف المهم» تألیف نموده است. سید حامدحسین هندی در 10 جلد 400 صفحه ای از كتاب «عبقات الأنوار» به بحثهای تحقیقی درباره ی غدیر پرداخته است. علامه ی امینی طی 11 جلد كتاب «الغدیر» جوانبی از آن و نیز كلیه ی شعرای غدیر و شعرهای آنان را جمع آوری نموده و مطالب مهمی درباره ی

[صفحه 144]

آنها آورده است. كتابهایی از قبیل «التكمیل» از سید مرتضی حسین و «الغدیر فی الإسلام» از شیخ محمد رضا فرج اللَّه نیز نمونه های دیگری از این تحقیقات علمی هستند.

بدین امید كه در آینده های نزدیك شاهد كتابی به عظمت غدیر باشیم كه به عنوان یك مجموعه ی پر محتوی، همه مطالب مربوط به غدیر را در خود جمع كرده باشد و این آبروی ابدی اسلام را آن طور كه هست در معرض دید جهانیان قرار دهد.



صفحه 144.